Menu

Velgen

Lichtmetalen velgen
Lichtmetalen velgen zorgen ervoor dat uw auto zich onderscheid. Lichtmetalen velgen zijn bovendien sterk en zorgen voor een lager onafgeveerd gewicht waardoor het rijgedrag van de auto positief wordt beïnvloed. De aanschaf van lichtmetalen velgen is om deze redenen absoluut de investering waard.

ET waarde velgen
Velgen kennen een zogenaamde ET waarde. ET staat voor Einpress Tiefe, ofwel hoe diep het hart van de buitenrand van de velg verwijderd ligt. De juiste ET waarde is een belangrijke factor in het bepalen van de eventuele toepasbaarheid van een velg voor een bepaald type auto. De ET waarde geeft immers aan of er genoeg ruimte aan de binnenkant van de velg is voor de remklauwen. Is dat door een te hoge ET waarde niet zo dan kunnen spoorverbreders (spacers), die tussen de naaf en de velg geplaatst worden, uitkomst bieden. Een te lage ET waarde kan betekenen dat wielen te ver naar buiten komen en bij verlaagde auto's de wielkastranden raken of zelfs (onwettelijk) daarbuiten steken. De juiste ET waarde is ook van belang om er voor te zorgen dat het wiel niet te dicht in de buurt van de veerpoten komt. Samenvattend kan gesteld worden dat het in de meeste gevallen verstandig is bij aanschaf van nieuwe velgen de ET waarde niet meer dan 5mm te laten afwijken van de ET waarde van de originele velgen welke veelal een ruime tolerantie kennen.


Steekmaat velgen 
De steekmaat van een velg is mede doorslaggevend voor de toepasbaarheid van een velg. Velgen worden met 1 centraal moergat, 3, 4 of 5 bouten of moergaten gemaakt. Dat is per automerk en type verschillend. De diameterafstand tussen te gaten is eveneens verschillend per autotype. Het is aan de velgenfabrikant voor welke merken en types auto een bepaald type velg geschikt gemaakt wordt.


Naafgatdiameter velgen
De naafgatdiameter van de gewenste velg moet bij voorkeur hetzelfde zijn als dat van de orignele velg om de wielen goed gecentreerd op de as te kunnen plaatsen. Is dat niet zo dan zijn centreerringen een uitkomst bij een te grote diameter:

Centreerringen
Het naafgat van een lichtmetalen velg kan een afwijkende diameter hebben ten opzichte van het naafgat van de originele velg. Om dit te ondervangen worden centreerringen van kunststof of metaal ingelegd om het verschil te dichten. Centreerringen zorgen ervoor dat een velg goed centreert waardoor trillingen in de auto en overbelasting van de wielbouten of moeren wordt voorkomen.

 

Klik hier om direct naar de velgen in onze webshop te gaan.

Spacers
Spoorverbreders, ook wel spacers genoemd, zijn om meerdere redenen aan te bevelen: Betere 'looks', verbeterd weggedrag en/of noodzaak bij aanschaf van andere wielen.
Wielen die de wielkast van uw auto opvullen, zowel in de hoogte als in de breedte, dat staat goed. Na montage van verlagingsveren of verstelbare veerpoten waarmee de auto is verlaagd zal het gat tussen wielen en carrosserie verdwijnen. De overgebleven ruimte in de breedte naar de spatbordranden verdwijnt vervolgens met spoorverbreders.
De in vele diktematen verkrijgbare spoorverbreders worden geplaatst tussen de naaf van de velg en de velg, waardoor het wiel naar buiten komt.

Behalve het fraaiere uiterlijk van uw auto wordt het weggedrag sterk verbetert, u verbreed immers met spoorverbreders het spoor. Hoe verder de wielen van uw auto uit elkaar staan hoe minder kiepneigingen deze zal hebben wat een aanzienlijke verbetering van de stabiliteit van uw auto betekend. Daarnaast kunnen spoorverbreders noodzakelijk worden wanneer een door u uitgezochte velg te weinig ruimte aan de binnenkant overlaat voor remschijven en remklauwen waardoor het wiel niet vrij kan draaien. Dan geeft de spoorverbreder dus meer ruimte, reden waarom spoorverbreders ook wel spacers genoemd worden. Redenen genoeg dus voor de bescheiden investering in spoorverbreders ofwel spacers voor uw auto.

Velgen diefstalpreventie
Lichtmetalen velgen zijn in sommige gevallen een stuk duurder dan de standaard velgen die onder de auto gemonteerd zijn. Om te voorkomen dat wielen gestolen worden zijn er speciale velg- en autospecifieke bouten of moeren verkrijgbaar.

Deze bouten of moeren worden velgsloten genoemd, soms wordt ook gesproken over een slotbout.
Een velgslot ziet er anders uit dan de overige bouten of moeren waarmee de lichtmetalen velgen zijn gemonteerd. Om een velgslot te openen is daarom een unieke "sleutel" nodig in de vorm van een tussenstuk dat alleen op desbetreffende bout of moer past.

Passende wielmoersleutel

Bij aanschaf van lichtmetalen velgen worden vaak bouten met een andere diameter dan die van de originele bouten  gemonteerd. Hierdoor kan het voorkomen dat de orginele wielmoersleutel niet meer past wat tot een vervelende situatie kan leiden wanneer langs de weg een wiel vervangen moet worden. Een passende wielmoersleutel kan derhalve een noodzakelijk accessoire zijn bij de montage van andere velgen.