Balanceren

Wielen balanceren met de Hunter GSP9700

Trillingen in stuur of bodemplaat?
Dan is balanceren met de Hunter GSP9700 dringend aan te raden!

                   
Kleine oorzaken, grote gevolgen
Niet alleen ongelijkheid in rondheid van een velg of band maar ook plaatselijk grotere stijfheid van het rubber veroorzaakt onbalans van een wiel. Behalve irritante trillingen in het stuur of bodemplaat leidt dit tot 
  •  onnodige bandenslijtage
  •  verhoogd brandstofverbruik
  •  schade aan wielophanging en stuurinrichting
                                     
Statisch en dynamisch balanceren
Door middel van wielen balanceren worden afwijkingen in de balans van een wiel opgeheven. Tijdens het balanceren worden twee zwaartepunten aan de binnen-en buitenzijde van het wiel gemeten waarna de onbalans wordt gecorrigeerd door zinkgewichten aan te brengen op de velg. Bij statisch balanceren wordt alleen de hoogteslag van een wiel gemeten en gecorrigeerd (afbeelding links). Bij dynamisch balanceren wordt tevens de zijdelingse onbelans verholpen (afbeelding rechts). 
statisch balanceren           dynamisch balanceren      
Wielkracht variatie verhelpen met Force Matching
Een perfect gebalanceerd wiel kan echter in sommige gevallen nog steeds trillingen veroorzaken door een band welke ongelijk is afgesleten, een onronde band, een band met plaatselijk een hardere wang ten opzichte van de rest van de band of een niet geheel ronde velg. De ontstane wielkrachtvariatie kan opgespoord en verholpen worden door middel van het zo genoemde Force Matchen. Daarvoor beschikt Bandencentrum Jan Steverink over een Hunter GSP9700 balanceermachine welke de band/velgcombinatie met realistische weerstand belast kan meten op onbalans, krachtvariatie en onrondheid (afbeelding links). Vervolgens wordt de band met het meest ongelijke punt in onrondheid en/of stijfheid gemonteerd op het laagste punt van de velg.
Dat laagste punt is waar de velg de kortste afstand kent naar het hart van de velg (immers, ook een velg is zelden exact rond). Zo wordt het zwaarste punt van de band samengebracht (matchen) met het lichtste punt van de velg om ongewenste krachten (force) op te heffen (afbeelding rechts).
       
Zo wordt een wiel mooi rond lopend gemaakt en trillingsproblemen verholpen. Wanneer er zich dan nog trillingsproblemen voordoen dan kan de oorzaak gezocht worden bij een onjuiste uitlijning (stand van de wielen onder de auto), slijtage aan besturings- en onderstelcomponenten of een slechte centrering van het wiel op de as. 
 
'Blinde' wielen balanceren
Sommige autofabrikanten, met name Citroën en Peugeot, leveren hun auto's met zogenaamde 'blinde' wielen. Dat wil zeggen velgen zonder naafgat. Daardoor kunnen deze velgen niet met de meest gebruikte balanceermachines gebalanceerd worden omdat het wiel niet over de balanceeras geschoven kan worden. Bandencentrum Jan Steverink gebruikt in die gevallen de Beissbarth Microtec 520 met speciale hulpstukken om deze wielen perfect gebalanceerd te krijgen.